Luovaa

Tähän laatikkoon yhteydenotot ja keskustelut luovien asioissa.

Luovaa

ViestiKirjoittaja Jamppakin » 01.11.2009 20:22

Tähän aikaan sopiva aihepiiri. Luovia ihmisiä tarvitaan tänäänkin, vaikka elämmekin poliitikkojen hyvinvointivaltiossa. Eivät rahahanat heille ole mitenkään sulkeutumassa, putket vaan, eli verkot uusitaan, ja taas alkaa uusi hyvinvointi. Lääkintähallituskin on nykyään hyvinvointilaitos, terveys- ja hyvinvointilaitos! Ainakin paperilla.
lauantai-illalla alkoi tuima hammassärky. Heti aamulla netistä paikka hammalääkäripäivystykseen. Mutta mitenkäs kävi. Asuinpaikkani lähiympäristössä ( 30 km) ei enää olekaan yhtään hätäpäivystysvastaanottoa muuta kuin lauantaisin. Löytyi kuitenkin kaksi pävystystä Helsingistä. Osoitteet olivat tuttuja ja siitä vaan bussilla matkaan. 24 tunnin päivystyspaikka (läpi vuoden kaikkina päivinä) löytyikin vaivatta, mutta lukittu ovi vaan ei auennutkaan hälytyskelloa pitkään soittamalla. Sisällä vallitsi hiljaisuus. Ovessa oli kyllä puhelinnumero, mutta kun en mielelläni kännykkää mukanani kantele, ovi jäi avaamatta. Myöskään lähiseudulta Töölööstä ei löytynyt yleisöpuhelinta eikä kioskikaan antanut soittaa (soitto maksaisi 2 euroa minuutti). Tällä kertaa hyvinvointini päättyi siihen ja palasin bussilla kotiin.
Hammassäryn oli aiheuttanut lääkäri kunnallisessa hammaspäivystyksessä, jonne jouduin hampaan säryttyä, iso pala irtosi suuhun, liekö ollut irronnut paikka tai suorastaan hampaan palanen. "Hoidon" sai nopeasti, mutta valmistakin tuli nopeasti, muutamassa minuutissa lätkäistiin klöntti rappia hampaan päälle ja vähän viilausta vaan. Hammas siitä kuulemma piti tulla vielä.
Viikon perästä pääsin uudelleen vastaanotolle, jossa otettiin röntgenkuva leuoista ja vähän kuvaa käsissä pyöritettyään lääkäri oli tyytyväinen ja sanoi hampaiden olevan kunnossa suraavat kaksi vuotta, huolimatta siitä, että valitin hammasta särkeneen koko menneen viikon. No, huomena yritän uudelleen, mistä saisin apua vaivaan.
Kyllähän lääkärinkin työ on luovaa, vaikka yleensä korjaa, repareeraa. Minulla ainakin on edessä runsaasti luontia, ensin pihan isot lehtikasat on työnnettävä kompostiin ja sitten alkavatkin jo lumen luonnit. Saattaa jopa tulla vähän kylmempi talvi, Aurinkokin on säästöliekillä. Iloista mieltä kuitenkin kaikille, onhan edessä hyvät hiihtokelit.
Jamppakin

Re: Luovaa

ViestiKirjoittaja Neptun » 02.11.2009 01:45

Toi taisi olla ihan faktaa eikä fiktiota. :shock: Kyllä monessa tehtävässä luovuutta tarvitaan, miksei hammaslääkärinkin. Sen sijaan potilaan asemassa mulla on sellainen fiilis, että luovuus jäisi vähän vähemmälle. Saattaisi olla, että vaadittaisiin jonkinlaista itsensä hypnotisoitia tai ainakin suggerointia. Lääkärin kidutuspenkissä voisi kuvitella, että onkin jossakin ihan muualla...

Olisi kesä ja lämmintä, tuuli suhisisi palmujen latvoissa (pitää mennä tarpeeksi kauas!). Puistokäytävää pitkin saapuisi paikallinen Lohduttaja (naispuoleinen). Hän huomaisi, että mun poskeni on vähän turvoksissa. Pyytäisi istumaan siihen penkille viereensä ja silittäisi hennolla viileällä kädellään hellästi sitä poskea (ei pidä painaa liian kovaa). Sanoisi: "Tuntuuko nyt jo paremmalta?" No tietysti tuntuisi, enää ei tunnu muuta ikävää kuin jostain kaukaa kantautuva katuporan ääni. Mutta hän tietää sen! Hän sanoo: "Odotahan vähän, niin minä hoidan tuon hirveän metelin pois". Sitten hän tarttuu kännykkäänsä (Pre Paid liittymä) ja soittaa jonnekin. Tosiaan, hän soittaa suoraa poraajalle ja kehoittaa lopettamaan. Mutta mitä vielä, sama ujellus jatkuu vaan. Hän sanoo minulle, että ei hätää, tämä järjestyy kyllä. Puhelimeen hän sanoo: "Hei Max, tällä herralla ei ole yhtään rahaa maksuksi". Ja kuin taikaiskusta ujellus lakkaa heti. Lohduttaja vastaa puhelimessa esitettyyn kysymykseen: "Ei, ei hänellä ole virtuaalirahaakaan (Visa, Mastercard jne) eikä hän kulje käteisen kanssa..." Puhelimesta kuuluu kiukkuista pulinaa, mutta poraus ei enää jatku. Alkaa tuntua siltä, että suggestioni joutuu koetukselle. Lohduttaja lähtee puistokäytävää pitkin pois ja palmutkin tuntuvat jotenkin kuivahtaneilta. Sieltä tulee kuitenkin kaksi riuskan oloista työntekijää minua kohden, mitähän ne meinaa... Ne tarttuvat puistonpenkkiin, kallistavat sitä niin, että minä putoan maahan rähmälleni. Maa on märkää - ja mitä ihmettä - siinähän on luntakin.

Niin siinä sitten kävi. Seuraavaa hammassärkyä varten pitää lukea toinenkin luku oppaasta: Suggestiolla eroon hammassärystä. :lol:
Neptun
Ylläpitäjä

Paluu Luovat